De eerste week - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Rene Vissia - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Rene Vissia - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Rene

14 Februari 2013 | Bonaire, Kralendijk

Hallo allemaal!

Ik zit alweer 2 weken op het eiland en het bevalt me prima!
Als blanke Nederlander is het oppassen met de zon maar dat lukt nu al redelijk goed. Ik ben veel op het water en dan is zonnebrandcreme factor 100 geen overbodige luxe met de Caribische zon(Ja factor 100 bestaat en nee dat is niet wit maar transparant :p ).

Net zoals afgelopen week zal ik met de STCB komende maanden per week meerdere In-Water-Surveys(IWS) uitvoeren. Hierbij gaan we met 4 personen tegelijk al snorkelend langs de kust op zoek naar schildpadden. Wanneer er een schildpad wordt gespot wordt er geprobeerd om deze te vangen en vervolgens op de boot op te meten en te controleren of die al eerder is gevangen. Een chip ter grootte van een rijstkorrel in de flipper word aangebracht wanneer die nog niet eerder is gevangen. Na het op meten word de schildpad weer vrijgelaten. Het nut van deze IWS zit hem in het opnieuw tegenkomen en controleren van de schildpad. Bij een zogenaamde "recapture" kun je namelijk zien wanneer de schildpad eerder is gevangen en hoe groot, zwaar enz. die toen was. Dit levert belangrijke data op over hoeveel de schildpadden groeien door de jaren heen en hoe het met hun gezondheid gaat (http://www.bonaireturtles.org/what-we-do/in-water-surveys/). De IWS worden dit jaar voor het tiende jaar uitgevoerd, met natuur bescherming moet je veel geduld hebben omdat je pas vele jaren later het resultaat van je werk kan zien.

Naast de In-Water-Surveys is het controleren van de nesten op het strand een onderdeel van het werk. De drie schildpadsoorten die op Bonaire hun nesten leggen zijn de Hawksbill(Eretmochelys imbricata), de Loggerhead(Caretta caretta) en de meest voorkomende de Green turtle(Chelonia mydas). Officieel is de nest periode van de Hawksbill schildpad al afgelopen, maar gelukkig voor mij waren er drie late nesten gelegd in December. Na ongeveer twee maanden komen ze dan uit.
Vorige week gingen we kijken bij één van de drie nesten die al uitgekomen had moeten zijn, dit bleek niet zo te zijn en om een hoog sterftecijfer te voorkomen werd er besloten om het nest uit te graven om de baby schildpadjes wat te helpen. De gangbare werkwijze van de STCB is om een schildpadnest op eigen kracht uit te laten komen, het uitgraven was daarom ook uitzonderlijk en het is ten strengste verboden om dit zelf te doen!!(de boete hiervoor is $500.000).

Naast het reguliere werk is er ook de Turtle Hotline, wanneer er een schildpad in nood wordt gespot rond het eiland kan men de Hotline bellen en komen wij er naar toe om te helpen. Op mijn eerste dag net toen ik weer naar huis ging werd er gebeld dat een schildpad was aangespoeld. De schildpad had veel vislijn en plastic afval om zijn flipper. Deze hebben we bevrijd van de vislijnen en vrijgelaten.

Al met al veel nieuwe indrukken gehad en leuke dingen beleefd!

Momenteel ben ik bezig met het schrijven van mijn onderzoeksverslag. In het volgende verhaal zal ik o.a. daar over vertellen.

Groetjes René

• 15 Februari 2013 - 08:01

Jantine:

Hallo René,
    Zo te lezen heb jij een super leuke stage. Wat een mooie foto's heb je bij dit reisverslag gedaan!
    Veel plezier met het werken bij de STCB.
    Groetjes van Jantine.

• 15 Februari 2013 - 12:18

Henk En Jitske:

hallo rene

wat weer een mooi verhaal van jouw en je hebt het het zo te lezen wel naar je zin daar hoop dat
    je nog een mooie tijd krijgt daar. wat heb je nog mooie
    foto's erbij gedaan super. geniet maar lekker en we wachten weer op de volgende verhaal met
    foto's erbij.

groetjes van henk en jitske uit een mistig sint jut.

• 15 Februari 2013 - 12:59

Piet Vissia:

Hoi rene

Heel goed om je verhalen te lezen zo maken we ook een stukje Bonaire mee
    De foto's zijn ook heel mooi. Zien we nog meer waar je mee bezig bent
    Succes en een fijne tijd groeten Berna en Piet

• 15 Februari 2013 - 13:15

Marjolein:

Wat super om dit te lezen René! ik word er helemaal vrolijk van om te zien dat jij het zo naar je zin hebt daar! GEWELDIG!!! liefs, je zusje

• 16 Februari 2013 - 09:40

Marjan:

Hoi Rene,
    Wat een leuk verhaal. Zo te horen bevalt het goed daar!
    En op de foto's te zien heb je al verschillende schildpadden gezien.
    Ik wens je nog een fijne tijd daar en ben benieuwd naar alles als je weer terug bent.
    Groetjes je huisgenootje Marjan

• 03 Maart 2013 - 13:33

Jan En Adrie:

Hallo Rene,
    Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Dat je die mag vieren op zo'n mooi plekje op aarde is toch wel bijzonder. Fijn dat je het daar naar je zin hebt. (hier hebben we eigenlijk ook niet aan getwijfeld) Wat het weer betreft zijn we wel een beetje jalours op je.
    Interessant om zo door het doen van metingen op verschillende momenten, de levensloop van de schilpadden in kaart te krijgen. Jammer dat daar ook de restanten van wat de mens laat slingeren een bedreiging voor de natuur is. Goed dat jullie met de hotline beesten van de ondergang kunnen redden. Lijkt wel een beetje op onze zeehondenzorg in Pieterburen.
    We wensen je nog een hele leerzame, maar bovenal prettige tijd in dat mooie klimaat.

Groetjes
    Jan en Adrie

• 03 Maart 2013 - 14:00

Henk En Jitske:

hallo rene

nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag van gisteren en hopen dat je er nog vele bij zult krijgen
    wij zijn weer benieuwd naar je volgende verhaal en foto's.

gr. henk en jitske.